• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


A web a jövő egyeteme?

Bill Gates szerint a hagyományos egyetemek helyét 5 éven belül átveszik az online kurzusok. •

egyetem / távoktatás / oktatás / online előadások / bill gates

2010.08.09.

írta/forrás
Varga-Perke Bálint

A kijelentés a Technonomy konferencián hangzott el, ahol a Microsoft alapítója az Egyesült Államok felsőoktatási rendszerét állította szembe a dinamikusan fejlődő online lehetőségekkel. Véleménye szerint a tengerentúli tanulmányok túlzottan drágák, a félévenkénti ötvenezer dolláros tandíjat a weben végzett tanulmányok elismertetésével akár 2000 dollárra is le lehetne nyomni. Gates továbbá úgy nyilatkozott, hogy a használatban lévő tankönyvek – elsősorban terjedelmükből adódóan – túlzottan „félelmetesek”, és bár az Ázsiában használt könyvek jóval rövidebbek, az onnan érkező diákok sok tekintetben felülmúlják amerikai társaikat.

A fentieket látszik alátámasztani, hogy ma már nem csak a Wikipedia nyújt bárki számára elérhető, majdnem teljes értékű tudásbázist, hanem a viszonylag olcsó sávszélességnek köszönhetően a világ legelismertebb szakembereinek előadásai is széles körben hozzáférhetővé váltak különböző specializált VoD (Video on Demand) szolgáltatókon keresztül. Ők legtöbbször ingyen vagy egy hagyományos előadás árának töredékéért szolgáltatnak tartalmat, ráadásul olyan időbeosztással, ahogy mi szeretnénk. 

A távoktatással, illetve -tanulással kapcsolatban persze jó néhány kritikus kérdés is felmerülhet: Nem válnak-e motiválatlanná a diákok, ha nem kell bejárniuk az iskolába? Hogyan válthatók ki a laborfoglalkozások, illetve gyakorlati órák? Nem elhanyagolható jelentőségű ezenkívül az intézmények finanszírozásának problémája sem, hiszen miből tartja fenn magát egy egyetem, ha kurzusait szabadon elérhetővé teszi bárki számára?

Úgy tűnik azonban, hogy a gyakorlat a webes modellt igazolja. A MIT tíz éve indította el Open-CourseWare programját, melynek keretében a neves egyetem előadásait szabadon felhasználható formában tették közzé az interneten. Az oldal jelenleg nagyjából 900 ezer egyedi látogatóval büszkélkedhet havonta, a programhoz pedig több mint kétszáz egyetem csatlakozott a világ minden tájáról, a 2000 elérhető kurzusból pedig 800 fordítás is készült. Az OCW hallgatóinak több mint 40%-a nem tanul felsőoktatási intézményben (az oktatási anyagokat például Afrika egyes részeire is eljuttatták vincsesztereken), a hagyományos képzésben is részt vevők majdnem fele kötelező tanulmányai mellett kutat itt további ismeretek után. Érdeklődésben tehát nincs hiány, ráadásul az ismeretek ilyen módon sikeresen eljutottak jóval szélesebb rétegekhez is. A kezdeményezésből azonban nem csak a tanulók profitálnak: az egyetemek együttműködéséből fejlettebb oktatási módszerek és anyagok születnek, egy Haitin működő vállalkozás pedig a MIT anyagaira támaszkodva napelemeket fejlesztett, és 18 munkást képzett ki, akik 60 helyi kistelepülés energiaellátását valósították meg.

Természetesen senki nem feküdne szívesen egy olyan sebész kése alá, aki még csak videón látott vakbélműtétet. A klasszikus felsőoktatási intézmények létjogosultsága mindenképpen meg kell maradjon, azonban egyes hiányszakmák utánpótlásának kiokításában a jövőben fontos szerepet kaphat a helyszínfüggetlen, online képzés. Ehhez természetesen megfelelő akkreditációs rendszerre lesz szükség, de régi bölcsesség, hogy magának tanul az ember, így a megfelelő szabályozási rendszer kialakulásáig bárki bátran szemezgethet az alábbi weboldalak ingyenes kínálatából:

Fotó

BetyárdűlőAntwoord a Sound legbetegebb koncertjeZSKF Gólyatábor CsopakPaintballEgy hely nem elégDivat - 2011 nyárFacebookKalap és szaxi