• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Telekocsi: kapudrog a tömegközlekedéshez

Egy fesztivál sosem jó a környezetnek, de a károk csökkenthetők. Legalábbis ezt tanítja a zöldfesztiválozók almanachja, amit a Bánkitóra jobb lesz bemagolnunk. Ők ugyanis zöldfesztiválként hirdetik magukat, de másokhoz képest tesznek is az ügy érdekében. •

fesztivál / környezetvédelem / Bánki-tó fesztivál / bicikli

2011.07.25.

írta/forrás
Halász Áron

Az augusztus eleji Bánkitó Fesztivál csapata azzal a céllal hívta reggelizni a sajtó képviselőit, hogy pogácsamajszolás közben tapasztalt zöldektől tanulhassunk a környezettudatos bulizásról. Mert állítólag nem követelmény nagyra nőtt ökolábnyomunkkal térdig gázolni a műanyag palackok tengerében csak azért, mert nyár van és fesztivál.

Bicikli, repohár, helyi zöldség, telekocsi

Mangel Koppány fesztiválszervező, a Szegedi Ifjúsági Napok volt zöldfelelőse szerint a fesztiválok környezettudatossága leginkább csak kommunikáció – meséli tapasztalatait Koppány. Szerinte igazi ökotudatot csak elvétve találunk magyar fesztiválokon.

Pedig az eszközök meglennének rá. Bánkon például – meséli Piroch Kata, a Bánkitó zöldfelelőse – a konyháikban csak helyi élelmiszerekből készült ételt lehet kapni, amivel megspórolják a legtöbb szennyezést okozó szállítást, és még költségeket is megtakarítanak. A sört repohárban kapjuk, amit ha nem törünk össze, legalább 100-szor újra lehet tölteni. A SZIN-ről is jól ismert pohárra érdemes vigyázni: a letéti díj miatt talán nem dobjuk el, nem marad utánunk szeméthegy.

Fellépőkön spórolni és környezetet védeni

Könnyen beszél az a fesztivál, aminek alig vannak külföldi fellépői. Bánkra tavaly 7 együttes jött repülővel, ami mint tudjuk, az egyik legszennyezőbb közlekedési eszköz. Nagy dilemmája ez a fesztiválnak – ecsetelte Susán Eszter szervező –, hogy jövőre vagy nagyra nőnek és több külföldit hoznak el, vagy megmaradnak családiasnak és környezetkímélőnek.

„Az én autóm az én váram”

A közös reggelire meghívták Prácser Attila közlekedésmérnököt, az Oszkár.com telekocsioldal üzemeltetőjét is. Ők úgy jöttek a képbe, hogy Bánkra már két éve hirdetnek közös utazási lehetőségeket, amihez bár kell egy kis nyitottság és türelem, de talán ez a legolcsóbb és leggyorsabb közlekedési mód a klíma és gazdasági válság közepén.

Az Oszkár 4 éve indult, már 16 ezer regisztrált tagja van, akik profiljuk, fotójuk és nyilvános értékelésük alapján kiválasztva válhatnak alkalmi útitársunkká. A közös autózás Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport képviselője szerint azonban felénk nem divat, a munkaadók nem motiválják dolgozóikat ilyesmire. Minek is, amikor itthon az egyszemélyes autózásra lehet támogatást kérni, a többség szerint pedig még mindig egyértelmű, hogy autókkal a várost rombolni nemcsak státus, hanem kiváltság is.

Ezzel szemben az ilyen nyugat-európai népbutító trendek hirdetői, mint a telekocsisok, felveszik egymást útközben, megosztják a benzinpénzt vagy csak egy „köszi”-t kérnek cserébe, és azt hiszik, boldogok. Az Oszkáron lebonyolódó napi 100-as nagyságrendű utazás résztvevői azt mutatják, ha nem is a barátainkkal ülünk össze, kicsit alkalmazkodni kell az időpontban, mégis olcsóbban és megbízhatóbban érhetünk el bárhova, mint a véletlenszerűen lerobbanó tömegközlekedéssel.

Úgyhogy lehet, hogy idén mi sem tekerünk el Bánkig, hanem keresünk egy autót tetőcsomagtartóval, feldobjuk a bringát és ismerkedünk. Ha már stoppolni úgysem divat.

Fotó

Külker Gólyatábor 2011. BalatonlellePaintballHarmadik típusú fesztiválnyárRomani Divatbemutató szeptember 21.Több technót a ParlamentbeEgy hely nem elégBetyárdűlőKendo