• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


A Tumblr pszichológiája

Tanulmány készült a hazai Tumblr helyzetéről. Most először kiderül, miért tumblreznek a magyarok! •

facebook / web 2.0 / kutatás / pszichológia

2011.06.06.

írta/forrás
K. F.

Nemecz Zsuzska, az ELTE-PPK pszichológia szakos hallgatója elsőként kutatta a magyar Tumblr-közösséget. A mikroblogszféra jelenleg világszerte egyik leghíresebb és főleg a fiatal felnőttek között elterjedt oldalának majdnem 100 magyar felhasználója töltötte ki a kérdőívét, ami elsősorban a tudás rendszerezésével, valamint a bloggerek motivációival foglalkozik.

Ki?

A magyar Tumblr-közösséget főleg indexes újságírók és húszas éveikben járó egyetemisták alkotják. Ők az A listás „keménymag”, nekik legalább 500 követőjük van és átlagosan 2 éve van tumbleblogjuk. Érezhető azonban egy új hullám, rengeteg friss és egyre fiatalabb korú felhasználóval.

A kérdőív alapján egy átlagos magyar tumbász (így hívják a felhasználót itthon) 24 éves, rendelkezik Facebook-profillal (bár ehhez ambivalens a viszonya), és más közösségi oldalakon is tag (Myspace, last.fm, Twitter). Többségük „amikor csak teheti, fent van” vagy legalább egy-két órát naponta mindenképp a blogjával foglalkozik.

Miért a Tumblr?

De miért készít bárki Tumblrt? „A felhasználók a blogot gyakran úgy tekintik, mint a memóriájuk kiterjesztését, egy helyet, ahová összegyűjthetik az érdekességeket és így növelik tudásuk kapacitását” – olvasható a tanulmányban. A motivációjuk kezdetben főleg a keresés, gyűjtögetés volt, illetve az önkifejezés. Később, ahogy kezdtek részévé válni egy közösségnek, már főleg a visszajelzés lett a fő vezérlő elv. „A figyelem állandó jelenléte és a fokozott társas aspektus miatt úgy gondolom, hogy a Tumblrön a jutalmazás gesztusa és értéke nagyobb szerepet kap majd, mint egy honlapon vagy blogon” – írja Nemecz. Sokan válaszolták a „Mit szeretsz a Tumblrben?” kérdésre, hogy „Az instant visszajelzést” vagy „a mérhető-látható-érezhető feedbacket”.

A legfontosabb a feedback

A szociálpszichológiai motiváció azonban nem szorította teljesen háttérbe az egyediséget. A blogokban megjelenik személyes (saját kép, fotó, videó), talált (nem saját, de nem is rebloggolt) és rebloggolt kontent. A vizsgált tumbleblogok posztjai közül a rebloggolt tartalom fordult elő legnagyobb részben (49%). Ezért a rengeteg egyforma poszt mellett muszáj valami egyedi hangvételt, kiemelkedőt alkotnunk ahhoz, hogy mások is felfigyeljenek ránk és követőink legyenek. A kérdőív is rávilágított, hogy a felhasználók 64%-a izgatottan várja a posztja utáni visszajelzéseket, 83%-a pedig nagyon örül, ha új követője van. A tumbászok kapcsolata saját blogjukkal alapvetően a tartalommal való azonosulásra épül. 86% szerint az általuk közzétett posztok összességében elárulnak valamit a személyiségükről. Szerencsére a felmérés kitöltői többnyire elutasították azt az állítást, hogy a blogjukon inkább lehetnek önmaguk, mint a való életben.

Facebook nem, Tumblr igen

Érdekes a Tumblr-felhasználók Facebookhoz való hozzáállása. 69% szerint a tumbleblogjuk jobban tükrözi őket, mint a Facebook-profiljuk. Bár a tanulmány nem dolgozta fel végül az adatokat, a kérdőív alapján egyértelmű negatív attitűdöt fedezhetünk fel. Általában szívesebben töltik el az időt Tumblrön, legtöbbjük csak kapcsolattartás szempontjából tartja jónak a Facebookot. Egyik válaszoló szerint „szükséges rossz, nyilvános küzdőtér, a közléskényszeresek dühöngője”.

Fotó

Divat - 2011 nyárGazdag szülőt mindenkinekKendermajálisRomani Divatbemutató szeptember 21.Pont Ott Parti - ArcokCareer power bitchEgy hely nem elégKalap és szaxi