• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


Így utazd be olcsón Európát!

Ha nem bírod már az „otthonülős” kánikulát, nincs kocsid, félsz a repüléstől, de szeretnéd még kihasználni a hátralévő egy hónapot, vagy már jövőre tervezel, fontold meg az utazási ötleteinket. 33 000 forintból eljuthatsz akár Londonba is oda-vissza. •

nyár / utazás / bicikli / Olaszország / Szlovákia / london

2011.08.11.

írta/forrás
Facsády Orsolya

Budapest – Velence (vonat)

A Velencébe tartó EuroNight járatok mindennap délután 17.05 perckor indulnak a Keletiből. Az útvonal látványa gyönyörű lenne – ha látnánk bármit is az éjszakai sötétségben –, hiszen a kocsik Zágrábon és Ljubljanán keresztül közlekednek. Hálókocsi foglalható ugyan, de olcsóbban jövünk ki, ha sima helyjegyet veszünk magunknak. Ebben az esetben nem egy, hanem kettő, egymással szemben lévő ülés jár nekünk, ahová kényelmesen feltehetjük cipő nélküli lábunkat, vagy az üléseket összetolva egy ágyat kapunk. A probléma csupán, hogy a fenekünk környékén lévő lyukba alvópózoktól függően bármikor beleeshetünk.

Párnát és takarót csomagoljunk és szemellenző sem árt, mivel a lámpákat gyakran elfelejtik lekapcsolni a különböző nemzetiségű kalauzok. Ha mégis megteszik, akkor a vámosok vagy az útlevélellenőrök ráznak fel minket, akik közül az EU-tagsággal nem rendelkező, csomagjainkat is feltúró horvátok a legdurvábbak. Egy liter alkoholnál és egy karton ciginél többet ne vigyünk magunkkal, vagy ha mégis bepakolnánk, osszuk szét a barátaink, utazótársaink között. Körülbelül félórás cigi- és levegőzőszünetek vannak, a vonaton tilos a dohányzás. Praktikus egy nyomtatott menetrendet magunknál tartani, hogy számon tartsuk ezeket. Reggel negyed nyolcra már oda is érünk az északolasz lagúna városának Santa Lucia nevű vasútállomására, ahol a peron mellett olcsó és megbízható csomagmegőrzőt találunk. Menet közben óvakodjunk a részeg erasmusosoktól, a turnézni induló zenészektől és az útikönyveket bújó, hangosan horkoló, idősebb turistáktól. A retúr diákjegy ára (foglalási idő szerint): 16 000–21 000 forint.

Budapest – London (autóbusz)

A 60 perces időeltolódás ellenére is 27 órán keresztül kell a fenekünkön ülni az angol metropolisig, ami kibírhatatlannak hangzik, ám mégsem az. Londonba szintén naponta (fél négykor) indulnak eurolines buszjáratok a Népligetből . Bár értesítést és figyelmeztetést nem kapunk a jegyvásárlásnál, a reptérihez hasonló becsekkolás miatt fontos a megadott időpont előtt megérkezni az állomásra, helyjegyet és csomagbiztosítást ugyanis csak így szerezhetünk magunknak. Az ablak mellett ülés alap, mivel alvás közben a fejünk akarva-akaratlanul neki kíván dőlni valami szilárdnak, ami jobb, ha nem a mellettünk ülő ismeretlen válla.

Az európai körút (Bécs, Linz, Aachen, Liège, Brüsszel, Gent, Lille és Dover megállókkal) egyáltalán nem hangzik rosszul, de aki csak emiatt száll fel a járműre, csalódni fog, hiszen leggyakrabban inkább autópályákat és benzinkutakat látni. Semmiképp ne felejtsünk el apróban forintot, eurót és fontot is magunkkal vinni, hiszen a 3-4 óránként látogatható vécék szinte semelyike sincs ingyen. Lényeges még a párna, a légkondi miatt hasznos takaró vagy pulóver, zenelejátszó eszköz és a szemellenző. Valamint vigyünk olyan nassolnivalót, amit kifejezetten szeretünk, és örömet okoz nekünk, amikor már torkig vagyunk az úttal. Vannak áthidalható holtpontok. Ilyen például a francia vámellenőrzés utáni vonatút a Csalagútban, ahol hosszabb sétát is tehetünk a felszállás miatti dugó után. Bratyizzunk a többi fiatallal, használjuk ki az összes vizelési lehetőséget, és ne féljünk információt kérni a két, egymást váltó sofőrtől. A Victoria Coach Station-re való 17.45-ös megérkezés pillanata és maga a város varázsa minden kínlódást és fogösszeszorítást megér. A retúr diákjegy ára: 33 000 forint (26 év alatt).

Szlovákiai körtúra (bicikli)

Ha érdekel minket, hogy élnek a felvidéki magyarok, miféle tájak vannak arrafelé és milyen műemlékeket találni, csupán három betűt kell megjegyeznünk: HKT. A Honismereti Kerékpártúra 37 éve minden nyáron (július végétől augusztus elejéig) új útvonallal rukkol elő. Kisgyerekeken át idősödő felnőttekig minden generációt megtalálni a részt vevő (átlagosan 100) ember között. Nemzeties vonulata korántsem olyan meghatározó, mint az a tíz napon át tartó 600 kilométer (naponta kb. 60), amit ki kell bírni, le kell tudni tekerni. A körülmények viszonylag nomádak: sátrazás, gyakran patakban fürdés, esetenként az iható víz hiánya. A cuccokat nem kell magunkkal cipelni és a táborhely sem mindennap változik, így egy-egy pihenőnap beiktatható.

A kis falvakban lévő állomásokon kedves fogadóbizottság vár, a polgármester éppúgy a keblére öleli a túrázókat, mint a kocsmáros. Menet közben előadásokat hallgathatunk, finom sztrapacskával, gulyáslevessel és paprikás krumplival bélelhetjük ki a bendőnket, valamint rengeteg csapolt Kofolát és vágott sört ihatunk. A délszlovák árak európai viszonylatban még az euró ellenére is alacsonyak. Nem kell mást tennünk, mint szerezni egy biciklit csomagtartóval, váltóval, kényelmes üléssel és sárhányóval, bepakolni egy esőkabátot, egy hosszú- és egy rövidgatyát, pár pólót meg alsóneműt, és indulhat is a kaland. Losoncon át Pozsonyon keresztül Kassáig megtekinthetünk minden látnivalót, este pedig házi pálinkával öblíthetjük le a fáradalmakat. A HKT teljes időtartamának ára: 60 euró (16 200 forint). 

Ha nektek is van olcsó nyári utazásról, izgalmas kalandokról sztoritok, küldjétek be az info [kukac] mohaonline [pont] hu címre, és lehozzuk!

Fotó

BelépőY-generációCareer power bitchKendermajálisKalap és szaxiMenni vagy nemZSKF Gólyatábor CsopakVizsgadivat