• Moha a Facebookon
  • twitter
  • Rovat rss


A pop intézményesítése – Zenélő Egyetem Pécsett

December 2-án hozta nyilvánosságra egy éve megszületett ötletét dr. Bódis József, a Pécsi Tudományegyetem rektora és dr. Beck Zoltán, a 30Y zenekar frontembere, a PTE Romológia Tanszékének adjunktusa. A Zenélő Egyetem beültetné a populáris zenét a felsőoktatásba, szabadon választható kurzusokat, egy MA-szakot és egy felsőfokú szakképzést hozna létre. •

PTE / zene / egyetem / 30y / hangmérnök / rock / mesterképzés / szakképzés / pécs

2011.12.17.

írta/forrás
Facsády Orsolya

ZEN, avagy University of Music

A képzési program, amelynek tananyagfejlesztése jelenleg is zajlik, valamint maga az oktatási-kulturális kezdeményezés magyar és nemzetközi viszonylatban is egyedülálló. A ZEN célcsoportja a zenészek vagy akik a jövőben azok szeretnének lenni, és a zeneszerető egyetemisták. „A célok között szerepel a (könnyű)zene és a hozzá kapcsolódó fenoménok vizsgálatának beemelése az egyetemi képzésbe, a zenéhez kapcsolódó alkotói folyamatok teljes szintű támogatása és ösztönzése egy kiterjedt tutori rendszer révén, valamint a tehetséges zenekarok, előadók indulásának megkönnyítése, bemutatkozási lehetőségek és publicitás biztosítása által” – foglalja össze Stemler Miklós, a projekt kommunikációs felelőse. Hangsúlyozottan nem rocksuliról, menedzserképzőről vagy újságíró-iskoláról van szó, hanem zeneértők neveléséről gyakorlat- és projektorientált módon.

(fotó: Gábor Zsófia, a képen: Beck Zoltán)

A ZEN, vagyis a Zenélő Egyetem infrastrukturális és személyi hátterét a PTE oktatói és a hazai zenei élet több jeles képviselője adja. A program – mint az intézmény autonóm egysége – három, különálló modult („akadémiai”, tutori és „nyilvánosság”) foglal magában, amelyek anyagi fedezetét az egyetem biztosítja, Pécs önkormányzatának segítségével. Emellett cél, hogy a későbbiekben mecénások és szponzorok is támogassák a programot. Egyes órák már az idei félévben is hallgathatók a Bölcsészettudományi, a Közgazdaságtudományi, az Állam- és Jogtudományi, a Művészeti és a Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar közreműködésével, egyfajta bevezető jelleggel.

Az „akadémiai” modul – az értő közönség bázisa

A zene tudományos értelmezése és az alkotás öröme mellett a szervezők fontosnak tartják a kulturális, gazdasági és társadalmi vetületek megismertetését is. A modul – amely alá tartoznak a formális jellegű képzések – kérdező, kritikus és érzékeny emberek képzésére szolgál. Egy tematikában a következő tartalmi pontok szerepelnének: dalszövegírás és -elemzés, a zeneipar gazdasági és jogi sajátosságainak vizsgálata, a könnyűzene története, szubkultúrájának tanulmányozása, a zenekészítés természettudományos és műszaki alapjainak megismerése.

Az anyag elsajátítása három különböző formában történhet. A 2011/2012. őszi félévtől léteznek nyitott, szabadon választható ZEN-kurzusok a különféle karokon, az eltérő tudományágak tudásanyagához igazítva, amiket a Campus-kredit programon belül a PTE összes hallgatója felvehet. Az abszolutórium kiszámolásánál az összkreditszám tíz százalékának általános műveltséget adó tantárgyakból kell felépülnie a Pécsi Tudományegyetemen. A Zenélő Egyetem előadásaiért tehát kredit és osztályzat jár.

A BTK-ra tervezett mesterszak – ami a professzionális befogadók továbbképzését takarná – akkreditációs folyamata most indult. A szak- és tantárgyfelelősök pillanatnyilag a tartalmi elemek és a képzési struktúra kialakításán dolgoznak. A hivatalosan zenei szakembereket felkészítő fizetős felsőfokú szakképzés konkrétumainak kidolgozása viszont még várat magára. A részletek az előreláthatólag 2012. január elsejétől fokozatosan hatályba lépő új felsőoktatási törvény elfogadása után körvonalazódhatnak majd, hiszen a kormány jelenleg az FSZ-képzések átalakításáról is vitázik. A kétéves előadás-sorozatot és az MA-t a tavaszi félévtől indítaná el a ZEN, ami a diploma/szakmai bizonyítvány megszerzése után is nyomon követné a diákokat.

A tutori modul – a zenét magas fokon művelők klikkje

Beck Zolitól megtudtuk, hogy a ZEN kidolgozása folyamán amerikai, angol és francia mintákat vettek figyelembe, így jött létre a tutori rendszer. Az irodalomtudós-muzsikus szerint – aki nemcsak a program ötletgazdája, de szakmai vezetője is – ebben a blokkban nem zeneszerzést vagy hangszeres, énekes tudást oktatnának (hiszen az a PTE Művészeti Karának feladata), és nem is elvárt a kompetencia megléte, hanem a zenei produktum létrehozásának előkészítésére vonatkozó tájékozottság megszerzése a cél. Az ötlettől a minőségi produkció megvalósulásáig az alkotói folyamat ívéhez nélkülözhetetlen tudni a hangrögzítés, a hangosítás, a koncertszervezés, a stúdiómunkálatok, a színpadtechnika, a vizuális tálalás és a népszerűsítés fortélyait. A tutorok (lásd keretes szöveg) által tartott általános bevezető, szakmai felvilágosító „palettakurzusokon” konkrét elképzeléssel előálló és azt véghezvinni akaró zenésznek, zenei menedzsernek, producernek, vagy zenei újságírónak készülő fiatalok vehetnek majd részt. A januártól induló foglalkozások, tanfolyamok térítésmentesek lesznek, és kezdetben létszámkorlát nélkül indulhatnak el. Az érdeklődők számától függően külön csoportok kialakítására is lesz mód.

(fotó: Iváncza Boglárka, a ZEN tutorai balról jobbra: Takács Zoltán Jappán, Beck Zoli, Szepesi Mátyás, Artner Sisso e Szénássy Alex)

A „nyilvánosság” modul – a tehetségüket bemutatók terepe

A tutori modul adná a hátteret a zenei termékek, produkciók közönséghez való eljuttatásához és a kiválasztott fiatalok tehetséggondozásához. A modul többek között a PTE hallgatói által alapított, kezdő zenekaroknak nyújt majd lehetőséget. Belőlük – Beck Zoltán szerint – legalább száz bújik meg városszerte. Rendszeres ZEN-tehetségkutatók várhatóak, amelyekre fotóanyag-készítők, kritikaírók, filmetűdkreálók, plakáttervezők és bloggerek is jelentkezhetnek munkáikkal. A Zenélő Egyetem – egy nonprofit kft.-be fektetett pénzügyi háttere révén – fellépési lehetőséget, publicitást, három darab, napi 24 órában igénybe vehető, jól felszerelt, hangszigetelt próbatermet, egy demofelvételek és hanganyagok rögzítésére szolgáló stúdiót, továbbá országos és külföldi turnékat is biztosítana a fejlődésben lévő amatőröknek. Az önálló rendezvények szervezése és promóciója is a tervek között szerepel, ahogy a más kulturális eseményekkel való együttműködés. Keretmegállapodások vannak születőben különböző fesztiválokkal és más egyetemi városok klubjaival, szervezeteivel.

Tutorok:

– zeneszerzés (könnyűzenei dalszerzés), hangszerelés: januárban hozzák nyilvánosságra
– design, vizualitás, arculat: Szénássy Alex (Laboratory Group)
– stúdió (zenei producer, recording, mix, mastering): Takács Zoltán Jappán (Heaven Street Seven)
– színpadtechnika (élő produkció, hang/fény): Urbán Ernő (Erla Sound)
– sajtózás, médiakommunikáció: Artner Szilvia Sisso (Magyar Narancs, Revizor)
– artist management: Szepesi Mátyás (MMM Booking)

Kidolgozók:

Heidl György (PTE-BTK, Esztétika Tanszék, egyetemi docens, eszmetörténész, Lovasi András zeneszerzője)
Kovács Balázs (PTE-MK Média- és Alkalmazott Művészeti Intézet, a számítógépes zene technikai és művészi oldalának oktatója, hangművész)
Havasréti József (PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, egyetemi docens, tanszékvezető-helyettes, kutatási területei közé tartoznak a populáris zene értelmezései)
dr. Polyák Gábor (PTE-ÁJK, egyetemi adjunktus, a szerzői és médiajoggal, valamint a digitalizációval foglalkozik)
Pavluska Valéria (PTE-KTK, Gazdálkodástudományi Intézet, egyetemi docens, kultúramarketing-kutató)

Fotó

Kötélruha és bringaszoknya Külker Gólyatábor 2011. BalatonlelleAntwoord a Sound legbetegebb koncertjeA város szuperhőseiTanár lett TanzániábanPaintballFejbőrtérképVizsgadivat